«زندگیت را به عنوان یک زن خانه دار تمام نکن»

ماهره شاه دختر جوانی که در نوجوانی ازدواج کرد، اما اجازه نداد که مشکلات زندگی مانع او برای رسیدن به هدفش که نقاش شدن بود شود.

ماهره شاه در شهر ترال در ناحیه پلوامه در کشمیر تحت کنترل هند به دنیا آمد، در 19 سالگی ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. او از کودکی به نقاشی و انجام کارهای خلاقانه علاقه داشت و امروز در «هنر ماندالا» بر اساس سنت های بودایی و هندو نامی برای خود در این رشته هنری کسب کرده است.

هنر ماندالا در واقع یک سبک نقاشی است که در آن تصاویر چهره ها و اشیاء با استفاده از دایره کشیده میشود.

بسیاری از جوانان کشمیری به دلیل فشار والدین خود، دست به خودکشی می زنند. اما ماهره خوش شانس بوده است که پدر و مادرش هرگز اسرار نکردند که او دکتر یا مهندس شود. والدین ماهره به او این آزادی را دادن تا خودش برای آینده اش تصمیم بگیرد و به انتخاب ماهره احترام گذاشتند.

همچنین شوهر ماهره و خانواده‌اش از حامیان او هستند. مادرشوهر ماهره به او این جمله طلایی را گفته بود که زندگیت را با خانه داری تمام نکن و این حرف برای ماهره تبدیل به یک شعار شد.

ماهره در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت دارد؛ وقتی از او در مورد شبکه های اجتماعی پرسیدم، دید جالبی در این خصوص داشت. او این چنین طرز فکرش را بیان کرد: "افراد مختلفی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند. افراد زیادی تشویق و کمکم کردند. اما عده ای با توهین کردن کارم را بی فایده می خواندند. اما من همیشه وقتی نظرات بد را دریافت میکنم به این توجه میکنم که چگونه باید کارم را بهبود ببخشم. من هرگز از نظرات بد ناراحت نشدم، بلکه به من فرصتی داد تا کارم را بهبود ببخشم."

ماهره میخواهد فرهنگ کشمیر را در تمام جهان ترویج کند و تمام سنت های کشمیر را از طریق هنر ماندالا روی بوم نقاشی، به تصویر بکشد؛ تا نسل جدید از گذشته خود مطلع شود. هدف او یک رکورد جهانی است تا هر کشمیری با افتخار بگوید ماهره دختر کشمیر است.

ماهره برای ساخت کوچکترین "شکارا" موفق به ثبت رکورد در کتاب رکوردهای هند شد و مدال طلا نیز بابت این رکورد دریافت کرد. و همچنین یکی از نقاشی های او ”کانگری" در کتاب رکوردهای آسیا نیز به ثبت رسید است.

«زندگیت را به عنوان یک زن خانه دار تمام نکن»

منبع:

https://www.bbc.com/urdu/articles/c89ywe8jn4yo

کد خبر 15298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =